February 6,
2019
The village is located halfway between Trevi and Spoleto, along the route of the Flaminia state road, a short distance from the famous Fonti del Clitunno. The village consists of a part in the plains, along the Flaminia, and a hilly part consisting of the Tower and the Colle Revalioso (also called San Benedetto); historically, it belonged first to the Duchy of Spoleto and then to the State of the Church.
The name derives from the ancient Pissinianum, that is the swimming pool of Giano, a building that was located near the current Tempietto del Clitunno. The first nucleus developed in the Roman era along the Flaminia, and only a few centuries later the other nucleus developed, the hilly one, due to the establishment of a small Benedictine community.
===========
> PISSIGNANO è una frazione del comune di Campello sul Clitunno (PG).
Il paese è situato a metà strada tra Trevi e Spoleto, lungo il tracciato della strada statale Flaminia, a brevissima distanza dalle celeberrime Fonti del Clitunno. Il borgo si costituisce di una parte in pianura, lungo la Flaminia, e di una parte collinare costituita dalla Torre e dal Colle Revalioso (detto anche San Benedetto); storicamente, appartenne dapprima al Ducato di Spoleto e poi allo Stato della Chiesa.
Il nome deriva dall'antico Pissinianum, ossia piscina di Giano, una costruzione che si trovava in prossimità dell'attuale Tempietto del Clitunno. Il primo nucleo si sviluppò in epoca romana lungo la Flaminia, e solo alcuni secoli più tardi si sviluppò l'altro nucleo, quello collinare, per via della costituzione di una piccola comunità benedettina.


0 comments