Places and products of excellence in Umbria, Italy
> Trinci Palace in the beautiful and lively city of Foligno.
Hall of Liberal Arts and Planets. Work created by Gentile da Fabriano and collaborators.
The arithmetic. On the west wall we find Arithmetic, which helps a young student to count, and the Rhetoric, a woman of advanced age who, in front of a child, holds a book with his right hand and a rod, a symbol of auctoritas (from latin "authority").
In the years 1411-1412 Gentile was in Foligno, where he made drawings for the decorative cycle of Palazzo Trinci commissioned by Ugolino III. The complex decorative program, exquisitely profane, celebrated the continuity between the lordship of the Trinci and the Roman empire, and was inspired by the humanist Francesco da Fiano.
=========

> Palazzo Trinci nella splendida e vivace città di Foligno.
Sala delle Arti liberali e dei Pianeti. Opera realizzata da Gentile da Fabriano e collaboratori.
L'aritmetica. Sulla parete ovest si incontrano poi l'Aritmetica, che aiuta un giovane allievo a contare, e la Retorica, donna di età avanzata che, davanti a un fanciullo, stringe con la destra un libro e con la sinistra una verga, simbolo di auctoritas (dal latino "autorità").
Negli anni 1411-1412 Gentile fu a Foligno, dove eseguì i disegni per il ciclo decorativo di palazzo Trinci su commissione di Ugolino III. Il complesso programma decorativo, squisitamente profano, celebrava la continuità tra la signoria dei Trinci e l'impero romano, e fu ispirato dall'umanista Francesco da Fiano.

 

0 comments


Leave a Comment!

Your email address will not be published. Required fields are marked *