January 15,
2019
tempera on canvas, dimensions cm 177x245
Guarded in the Church of S. Maria Assunta (Bettona).
According to an iconography that was probably elaborated in the nearby Marche, it represents in the central scene the adonna with the Child offering the rosary of the Rosary in San
Domenico, described with the usual attributes to which the star in front is added.
On the other side of the throne is painted San Crispolto, patron of Bettona, and at the bottom a back of pleading genuflessi devotees, while at the top, on the sides, of the throne, two
lively little angels carry the crowns of the rosary, around the central scene, in small rounds, the fifteen mysteries of the Rosary.
The painting is attributed to the Florentine school assigning it to Bernardo di Girolamo Rosselli, a Florentine painter who in 1532 was in Perugia where he worked for over thirty years.
(Regional Catalog of Cultural Heritage - Pinacoteca di Bettona, 1996)
============
> "Madonna del Rosario" Bernardo di Girolamo Rosselli attivo nella seconda metà del XVI secolo . notizie fino al 1569.
tempera su tela, dimensioni cm 177x245
Custodito nella Chiesa di S. Maria Assunta (Bettona).
Secondo un'iconografia che era stata probabilmente elaborato nelle vicine Marche, rappresenta nella scena centrale la Madonna con il Bambino che offre la corona del rosario a San Domenico, descritto con i consueti attributi a cui si aggiunge anche la stella in fronte.
Sull'altro lato del trono è dipinto San Crispolto, patrono di Bettona, e in basso una schiena di devoti genuflessi imploranti, mentre in alto, ai lati, del trono, due vivaci angioletti portano le corone del rosario, intorno alla scena centrale, in piccoli tondi, i quindici misteri del Rosario.
Il dipinto è attribuito a scuola fiorentina assegnandolo a Bernardo di Girolamo Rosselli, pittore fiorentino che nel 1532 è a Perugia dove lavora per oltre un trentennio.
(Catalogo regionale dei Beni Culturali - Pinacoteca di Bettona, 1996)


0 comments