Places and products of excellence in Umbria, Italy
> CASTLE OF SORBELLO: 10 centuries of history on the border between Umbria and Tuscany.
In the heart of central Italy, until 200 years ago the Sorbello imperial fief lay in an area still covered in forests and teeming with wildlife. Sorbello Castle is a great fortress whose imposing silhouette, almost completely hidden by trees, appears before the visitor after traveling a road through thick woods, with beautiful views of the valley.
Sorbello is a thousand-year-old castle founded in the 10th century, still owned and lived in by the noble family that originally built it. It has been expanded and modified over the centuries to meet the defensive and military needs of old and to respond to dictates of fashion and newer lifestyles in more recent centuries.

The fortress was originally part of a large defense system built by the family of the Bourbon del Monte marquises. In the 16th century the marquis at the time, Ludovico III Bourbon di Sorbello, decided to give the castle the appearance of a court to emphasize the importance of its state of independence and sovereignty and to respond to the governmental and administrative needs of the imperial fiefdom.
Starting with an initial defensive tower, it was enlarged over various centuries until reaching its present-day appearance, which includes a large entrance staircase, a series of rooms with elaborate stucco decorations and paintings, and a large entrance hall with an annexed courtyard that allows access to a church with original 17th century furnishings.
============

> CASTELLO DI SORBELLO: 10 secoli di storia al confine tra Umbria e Toscana.
Nel cuore del centro Italia, in quella che oggi è una piccola estensione di Toscana in Umbria, si trovava fino a 200 anni fa il feudo imperiale di Sorbello, che rimase autonomo per circa 400 anni. Il suo territorio si colloca in un’area naturale che conserva ancora le sue foreste e la sua fauna selvatica.
Sorbello è un castello millenario fondato nel X sec. ancora di proprietà della famiglia che lo ha originariamente fondato e che tutt’oggi lo abita. Di conseguenza è stato modificato nei secoli per rispondere alle esigenze difensive e militari prima ed ai dettami della moda nei secoli più recenti.

Originariamente piccola fortezza e parte di un più ampio sistema difensivo voluto dalla famiglia dei Marchesi del Monte, nel XVI sec. il marchese reggente Ludovico III decise di dare al castello l’immagine di una corte per enfatizzare l’importanza del suo stato di indipendenza e sovranità e per rispondere alle esigenze di governo e di amministrazione del feudo imperiale.
A partire da una iniziale torre difensiva, vennero aggiunte nuove parti tra cui: un grande mastio che domina l’ingresso del castello, un nuovo scalone d’accesso, sale con elaborati stucchi dipinti, un ampio atrio con cortile annesso che permette l’accesso ad una chiesa con arredi originali del 1600.

L’opportunità è di sperimentare un viaggio nei secoli passati in questo luogo unico nel suo genere, dove la memoria dei tempi andati è stata preservata grazie soprattutto alla sua distanza dalle grandi linee di comunicazione e dalle principali città. Il castello è una grande fortezza la cui imponente sagoma, quasi completamente nascosta dal bosco, è una vera e propria sorpresa per i visitatori. L’unica parte visibile da lontano guardando in alto sulla collina è l’antico mastio. E’ raggiungibile attraverso una strada che passa in mezzo ai boschi dell’antico feudo offrendo splendidi scorci della valle.

 

0 comments


Leave a Comment!

Your email address will not be published. Required fields are marked *